The Big Trip

06-02-19 17:06

Bienvenido amigos y amigas!

We schrijven dit verslag vanuit alweer een hangmat aan het strand van Mexico! Afgelopen week zijn we eerst in Guatemala verder gereisd naar de oude Maya stad Tikal dat midden in de jungle ligt. Na de relatieve koelte van Atitlan, was het even weer wennen aan het tropische klimaat waar we in Tikal mee te maken kregen. Gadver wat was dat weer heet en plakkerig! We verbleven in het plaatsje Flores; een kleurrijk dorpje op 1 uur rijden van Tikal, waar onze accommodatie zich bevond grenzend aan een woud met daarin een bende schreeuwerige brulapen die we al kenden vanuit Costa Rica. De accommodatie lag op een lichte heuvel met schitterend uitzicht op het plaatsje Flores zelf. Om naar Flores te gaan moesten we wederom met een taxi bootje (iets waar we inmiddels wel aan gewend waren).

De tocht naar Tikal begon met het ritueel van wachten tot de bus vol was. We zouden om 8 uur vertrekken, maar om 9 uur waren we daadwerkelijk onderweg! Tikal is een oude Maya stad waar zo’n 1200 jaar geleden nog 100.000 mensen woonden. Nu is het compleet verlaten en overgroeid met bomen. Het bevind zich midden in de jungle en is deels nog niet uitgegraven. De tempels die wel uitgegraven zijn, zijn heel indrukwekkend om te zien en liggen op loopafstand van elkaar dus dat was prima te doen. Je loopt dus midden door de jungle van tempel naar tempel en hoorde en zag overal rondom de apen en andere dieren door de jungle rennen/springen, zich niets aantrekkend van de mensen die zich op de paden bevonden, fijn dat dat nog bestaat. Tikal betekende helaas voor ons wel het laatste stukje Guatemala. Graag hadden we nog naar Nicaragua gegaan maar dat is door politieke onlusten op dit moment helaas nog niet veilig genoeg.

We hebben de afgelopen weken ook nagedacht over de eventuele vervolgbestemmingen na midden-amerika. We wilden in eerste instantie nog richting Australie maar dat blijkt toch te ingewikkeld en vrij prijzig (lange vluchten aangezien er geen directe verbindingen zijn). We hebben dus besloten om het hierbij te laten en binnenkort naar huis te komen! Aan de ene kant jammer want is wel wat eerder dan gepland maar we hebben veel mooie dingen gezien en beleefd en vinden het ook wel lekker om weer naar huis te gaan en daar is ook nog zat te doen! 1 april hoeven we pas weer aan het werk dus nog lekker lang vakantie in eigen land voor de afwisseling ;-)

Voordat het echter zo ver is zijn we dus nu in Mexico om nog een paar dagen ter afsluiting op het strand door te brengen. Het is wel zo dat het stukje Mexico waar wij ons bevinden (Playa Del Carmen) nou niet het meest authentieke stukje Mexico is aangezien het een hele rij van strandhotels betreft die zich voornamelijk richten op de Amerikaanse klanten …. maar het is aan de andere kant wel prettig om bij te tanken nadat we iedere week wel wat moesten zoeken & boeken. Binnenkort zijn we dus weer in het land dus wie weet tot snel!!